Artykuł Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Książka zawiera podstawy prawne i opis najlepszych rozwiązań dotyczących prowadzenia rejestrów publicznych, które zawierają dane przestrzenne, m.in.: powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, bazy pozwoleń na budowę, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, numeracji adresowej, rejestru mienia komunalnego i wielu innych przydatnych rejestrów. W publikacji przedstawiono w przystępny sposób przydatne treści natury ogólnej dotyczące funkcjonowania prowadzonego przez GUS rejestru TERYT, modeli danych przestrzennych, metadanych czy zasad działania płatności internetowych, które są podstawą wszelkich wpłat wymaganych w funkcjonowaniu jednostek samorządowych. III wydanie wzbogacono m.in. o dodatki:
– Numeracja adresowa – prowadzenie i wykorzystanie.
– Obsługa procesu koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu z wykorzystaniem technologii iGeoMap/ePODGiK.
– Księgi wieczyste.
W formie papierowej książkę można nabyć w księgarni Geoforum.pl
Artykuł Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Artykuł Budowa domu a usługi geodezyjne pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Budowa domu to wieloetapowy proces, podczas którego, zgodnie z literą obowiązującego prawa, należy wielokrotnie skorzystać z usług geodezyjnych. Wybór profesjonalnej firmy geodezyjnej jest kluczowy dla terminowej realizacji inwestycji. Ile razy podczas budowy domu będziemy spotykać się z geodetą? Czy wykonanie wszystkich prac geodezyjnych jest obowiązkowe?
Rozpoczynając budowę domu musimy liczyć się z przynajmniej trzema rodzajami usług geodezyjnych, z których przyjdzie nam skorzystać. Już na samym początku korzystne będzie ustalenie terminarzu realizacji prac oraz przepływu informacji między geodetą a architektem. Dzięki temu proces realizacji inwestycji będzie przebiegał sprawniej. Pierwszą z prac geodezyjnych, od której należy rozpocząć budowę domu jest sporządzenie mapy do celów projektowych. W oparciu o nią architekt dokonuje adaptacji projektu, która jest niezbędnym elementem do otrzymania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy z projektem budowlanym. Kolejną pracą geodezyjną jest wytyczenie budynku. Polega ona na określeniu na podstawie projektu budowlanego miejsca na gruncie pod budynek. Po wytyczeniu budynku rozpoczynają się prace budowlane, po których zakończeniu konieczne jest sporządzenie przez geodetę mapy inwentaryzacyjnej. Inwentaryzacja powykonawcza ma za zadanie określić aktualne przestrzenne rozmieszczenie elementów zagospodarowania działki.
Wykonanie wszystkich wyżej wymienionych prac geodezyjnych jest obowiązkowe przy budowie domu. Istnieją jednak usługi, z których warto skorzystać podczas jego budowania. Wznowienie punktów granicznych jest pracą geodezyjną, która polega na określeniu obowiązującej linii granicznej oraz oznaczeniu jej odpowiednimi znakami. Dzięki temu mamy pewność, gdzie na podstawie istniejących dokumentów przebiega granica działki, co pomoże w przyszłości uniknąć nam ewentualnych wątpliwości dotyczących jej przebiegu a także rozpocząć kolejne etapy procesu budowy domu bez ryzyka błędu i poniesienia dodatkowych kosztów związanych np. z koniecznością przeniesienia postawionego niezgodnego ze stanem prawnym ogrodzenia terenu.
Artykuł Budowa domu a usługi geodezyjne pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku oraz pobranie materiałów ze zbiorów PZGiK
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 17 maja 1989r Prawo geodezyjne i Kartograficzne
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 lipca 2014r. w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY
– Wniosek o udostępnienie zbiorów danych bazy EGiB
– W przypadku uzyskania danych osobowych wniosek powinien zawierać podstawę prawna upoważniającą do ich pozyskania lub wiarygodne uzasadnienie potrzeby ich pozyskania.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Realizacja wniosku podlega opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
REZULTAT USŁUGI – Udostępnienie zbioru danych.
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny, Konto Klienta.
Artykuł Wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów i budynków pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku oraz pobranie materiałów ze zbiorów PZGiK
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 17 maja 1989r Prawo geodezyjne i Kartograficzne
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 lipca 2014r. w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania
z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY – Wniosek o udostępnienie zbiorów danych bazy BDOT500.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Realizacja wniosku podlega opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
REZULTAT USŁUGI – Udostępnienie zbioru danych.
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – profil zaufany, podpis elektroniczny, konto klienta
Artykuł Wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku oraz pobranie materiałów ze zbiorów danych bazy PZGiK
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 17 maja 1989r Prawo geodezyjne i Kartograficzne
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 lipca 2014r. w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY – Wniosek o udostępnienie zbiorów danych bazy BDSOG.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Realizacja wniosku podlega opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
REZULTAT USŁUGI – Udostępnienie zbioru danych.
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny, Konto Klienta.
Artykuł Wypisy i wyrysy ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku oraz pobranie danych ze zbioru bazy PZGiK
PODSTAWA PRAWNA
* Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 stycznia 2012r.
w sprawie ewidencji miejscowości ulic i adresów
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY – Wniosek o udostępnienie danych adresowych EMUiA.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Brak opłat
REZULTAT USŁUGI – Złożenie wniosku
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny.
Artykuł Zaświadczenie o zgodności zamierzanego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami planu miejscowego pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku o nadanie numeru porządkowego nieruchomości
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
* Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 stycznia 2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY – Wniosek o udostępnienie baz danych obiektów drogowych.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Brak opłat
REZULTAT USŁUGI – Złożenie wniosku
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny.
Artykuł Nadanie numeru porządkowego budynku pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku o wydane zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody
* Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych
rodzajów i gatunków drzew
* Obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawek kar za zniszczenie zieleni
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY – Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Realizacja wniosku podlega opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
REZULTAT USŁUGI – Złożenie wniosku.
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny.
Artykuł Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2004r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń
na zajęcie pasa drogowego.
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY – Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Realizacja wniosku podlega opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
REZULTAT USŁUGI – Złożenie wniosku.
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny.
Artykuł Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>Usługa umożliwia złożenie wniosku o nadanie numeru porządkowego nieruchomości.
PODSTAWA PRAWNA
* Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami
* Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
* Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
* Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY
– Wniosek o nadanie numeru porządkowego nieruchomości
INTERESARIUSZE:
– Użytkownicy wewnętrzni pracujący w starostwach
– Pracownicy jednostek administracji publicznej
– Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną
– Przedsiębiorcy prowadzący inwestycje budowlane
– Pracownicy instytucji branżowych
– Geodeci
– Urbaniści
– Planiści
– Projektanci
– Osoby fizyczne prowadzące inwestycje budowlane
OPŁATY – Brak opłat.
REZULTAT USŁUGI – Złożenie wniosku.
SPOSÓB UWIERZYTELNIENIA – Profil zaufany, Podpis elektroniczny.
Artykuł Wniosek o nadanie numeru porządkowego nieruchomości pochodzi z serwisu Portal Obsługi Wniosków.
]]>